Baltık Feribotları
İskandinav ülkelerinin ortasında yer alan Baltık Denizi, coğrafi özelliği dolayısıyla ülkeler arasındaki ulaşım açısından doğal bir engel teşkil etmektedir. İsveç, Finlandiya, Rusya, Estonya, Letonya, Litvanya ve Polonya'nın ortasında bulunan deniz, bu ülkelerden birbirine karayolu ile ulaşımı önemli ölçüde uzatmaktadır. Örneğin Tallinn'den Stockholm'e arabayla gitmek isterseniz en az 2200 km yol kat etmeniz gerekmektedir. Oysaki aynı yolu denizyoluyla bir gecede geçmeniz mümkündür. Bu durumun doğal bir sonucu Baltık Denizi'nde denizyolu ile ulaşım günümüzde de popülerliğini korumaktadır. Bölgede çalışan onlarca feribot ve bu feribotları işleten birden çok şirket bulunmaktadır. Bu ise rekabeti arttırmakta ve uygun fiyatla seyahat etmenizi sağlamaktadır. Ayrıca Rusya haricindeki diğer ülkelerin tamamının Schengen bölgesinde olması da yolcuları pasaport formalitelerinden kurtarmaktadır. Makineden alacağınız biniş kartları ve bu kartları kullanarak geçeceğiniz turnikelerle feribotlara binebiliyor olmanız sayesinde önemli bir zaman tasarrufu sağladığınızı söyleyebilirim.
Yazımın başında bir tabire açıklık getirmek isterim. Yukarıda bahsettiğim feribottan anlaşılması gereken ortalama boyu 180-200 metre, eni 30 metre olan ve ortalama olarak 400 otomobil ve 2000 ila 2500 yolcu taşıyabilen gemilerdir. 30-40 metrelik gemilerin de feribot olarak adlandırılması dolayısıyla böyle bir açıklama yapma ihtiyacı hissettim. Bu bölgede bineceğiniz feribotun, diğer büyük yolcu gemilerinden tek farkı, iki veya üç katını araçlara ayrılmış garaj katı olmasıdır. Yolculuk sırasında bu kısım erişime kapalı olacağı için feribotta olduğunuzu da anlamayacaksınız. Dolayısıyla feribotların boyutu ile ilgili bir endişeniz olmasın. Bineceğiniz feribotun büyüklüğü bu fotoğraftan anlaşılabilir:
Tallinn ile Helsinki arasındaki bu yakınlık gece yolculuğunu gerektirmediği için günübirlik olarak bu iki şehir arasında seyahat etmeniz mümkündür. Dolayısıyla Tallinn' geceyi geçirmek suretiyle Helsinki'ye de bir veya iki gün ayırabilirsiniz.
Yazımın başında bir tabire açıklık getirmek isterim. Yukarıda bahsettiğim feribottan anlaşılması gereken ortalama boyu 180-200 metre, eni 30 metre olan ve ortalama olarak 400 otomobil ve 2000 ila 2500 yolcu taşıyabilen gemilerdir. 30-40 metrelik gemilerin de feribot olarak adlandırılması dolayısıyla böyle bir açıklama yapma ihtiyacı hissettim. Bu bölgede bineceğiniz feribotun, diğer büyük yolcu gemilerinden tek farkı, iki veya üç katını araçlara ayrılmış garaj katı olmasıdır. Yolculuk sırasında bu kısım erişime kapalı olacağı için feribotta olduğunuzu da anlamayacaksınız. Dolayısıyla feribotların boyutu ile ilgili bir endişeniz olmasın. Bineceğiniz feribotun büyüklüğü bu fotoğraftan anlaşılabilir:
Gabriella Feribotu Stockholm'de
Baltık ülkeleri genelde pahalı olmaları ile tanınır. Bu pahalılık hem kalacak yer hem de ulaşım araçları bakımından karşınıza çıkabilmektedir. İşte bu noktada feribotların yardıma yetiştiğini söyleyebilirim. Örneğin yaz döneminde 4 kişilik bir kabin için geçerli gidiş-dönüş bileti toplam 100€ karşılığında satın alabilirsiniz. Yani gecelik kişi başına 12,5€ tutarında bir maliyet söz konusu olmaktadır. Bu noktada söylemek isterim ki bu fiyatlar sadece "day cruise" seçeneğini seçtiğinizde karşınıza çıkmaktadır. Dolayısıyla gidiş-dönüş şeklinde bilet almak isterseniz çok daha yüksek fiyatlarla karşılaşabilirsiniz. Şirketlerin internet sitelerinden bilet almak istediğinizde size böyle bir seçenek sunulduğunu göreceksiniz. Eğer tek yön bilete ihtiyacınız varsa, cruise fiyatının tek fiyatından bile daha uygun olabildiği durumlar olabilmektedir. Bu durumda cruise biletinden alıp dönüş biletinizi kullanmamayı tercih edebilirisiniz. Tersini, yani gidişi kullanmayıp sadece dönüşü kullanmayı düşünmenizi önermem. Çünkü bu gibi durumlarda, havayolu şirketlerinin yaptığı gibi, gidişi kullanmadığınız takdirde dönüş biletiniz de iptal ediliyor olabilir. Bu arada bu fiyata, örneğin Stockholm'de, hostel bile bulmanın zor olduğunu söyleyebilirim.
Fakat belirtmek isterim ki, cruise seyahatlerinden farklı olarak, bu fiyata sadece kamarada kalma ücreti dahildir. Kalacağınız kamara da dışa bakan penceresi olmayan iç kamaralardan olacaktır. Bilet başına 15-20€ civarı bir fark verip pencereli bir kamara satın alabilir veya 100€ civarı bir fark karşılığında suit kamaraları tercih edebilirsiniz. Gemide alacağınız her türlü yiyecek ve içecek için ekstra ücret ödemeniz gerekecektir. Feribot şirketleri yolculuk biletinizi satın alırken, peşin olarak ödemeniz kaydıyla açık büfe veya a la carte restoranlarda daha ucuza yemek yemenizi sağlayacak paketleri de satın alma imkanı sunmaktadır. Fakat bu fiyatların sunulan indirime rağmen, çok uygun olduğunu söyleyemem. Bu nedenle yanınızda kendi yemeğinizi götürmenizi öneririm. Bu arada feribotlarda duty free mağazalarının da bulunduğunu söylemeliyim.
Bu bölgede kullanabileceğiniz hatları şu şekilde özetlemem mümkün:
Stockholm-Helsinki
Stockholm-Tallinn
Stockholm-Riga
Stockholm-Turku
Stockholm-Mariehamn
Helsinki-Tallinn
Bölgede faaliyet gösteren iki şirket Vikingline ve Tallink olup, Helsinki-Tallinn arasında Eckeröline da kullanılabilir.
Bu saymış olduğum hatlar esas itibariyle otomobille seyahat eden kişilere yönelik olan hatlar. Bunlar haricinde özellikle ağır taşıtlara hitap eden ve bu nedenle büyük şehirlere uzak yerlerden hareket eden feribotlar da, daha doğru bir ifadeyle RO-RO gemileri de mevcut. Ancak bu gemilerin turistik amaçla kullanılabileceğini söyleyemem. Yukarıdaki listeden görülebileceği üzere, Stockholm bu gemilerin esas merkezi. Baltık bölgesindeki diğer üç başkente buradan ulaşmanız mümkün. Helsinki, Tallinn ve Riga hatlarının seyir süreleri aşağı yukarı aynı olup ortalama olarak 15-16 saat sürmektedir. Bu hatlarda çalışan tüm gemiler, karşılıklı olarak, akşam 16-17 arasında hareket etmekte ve sabah 9-10 gibi varmış olmaktadırlar. Belirteyim ki İsveç ile belirtmiş olduğum diğer ülkeler farklı saat dilimlerinde olduğu için varış ve kalkış saatleri tam olarak birbirlerini tutmamaktadır.
Kalkış ve varış noktaları arasındaki saat farkı gemilerde bulunan bu saatlerle gösterilmektedir
Gemilerin bu sefer planı size günübirlik plan yapma imkanı sağlamaktadır. Çünkü gemiler şehre çok yakın noktalara yanaşmaktadır. Buralardan şehre yürüyerek gitmeniz mümkündür. Sadece Tallink şirketi Stockholm'de nispeten uzak bir noktaya (Värtahamnen) yanaşmakta olup, üç duraklık bir mesafede metro (Gardet istasyonundan) kullanmanız veya bir saat civarında yürümeniz gerekmektedir.
Buna mukabil Stockholm'de Vikingline şehre daha yakın bir noktaya yanaşmaktadır. Bu nedenle Stockholm açısından Vikingline'ı kullanmanın daha avantajlı olduğu söylenebilir.
Kastellholmen'den Vikingline feribotları
Stockholm'den feribota binmenin en güzel tarafının ise adalarla dolu uzunca bir boğaz olarak nitelendirilebileceğim Stockholm Archipelago'sundan geçecek olmaktır. Üç saate yakın süren bu geçişi hem sabah varışınızda hem de akşam kalkıştan sonra izlemeniz mümkündür. Tabii bunun için günlerin uzun olduğu ayları tercih etmeniz gerekmektedir.
Akşam kalkıştan sonra Archipelago
Sabah varıştan önce Archipelago'da karşılaşma
Turku ile Stockholm ise daha yakın olup bu iki şehir arasındaki seyir süresi 12 saat civarındadır. Bu nedenle bu güzergahta gündüz seferi de bulunmaktadır. Eğer gününüzü denizde geçirmek isterseniz bu seferleri tercih edebilirsiniz. Mariehamn ise İsveç ile Finlandiya arasında kalan adaların oluşturduğu ve Finlandiya'ya bağlı özerk bir bölge olup Stockholm-Riga ve Tallinn-Helsinki hatları haricinde çalışan tüm gemiler buraya uğramaktadır.
Tallinn ile Helsinki ise birbirine oldukça yakın iki şehir olup, seyir süresi 2 ila 3 saat arasında değişmektedir. Tallinn'de tüm feribotlar aynı limandan kalkarken, Helsinki'de Vikingline şehir merkezine daha yakın bir limana yanaşmaktadır.
Tallinn Limanı
Tallinn ile Helsinki arasındaki bu yakınlık gece yolculuğunu gerektirmediği için günübirlik olarak bu iki şehir arasında seyahat etmeniz mümkündür. Dolayısıyla Tallinn' geceyi geçirmek suretiyle Helsinki'ye de bir veya iki gün ayırabilirsiniz.
Helsinki'den Tallinn'e dönerken
Bahsettiği şehirlerin her biri ile ilgili olarak ayrı yazılar yazmayı planladığım için şimdilik bu noktada bırakıyorum. Faydalı olması dileğiyle.
Yorumlar
Yorum Gönder